Op 30 oktober is er een informatiebijeenkomst belegd door de gemeente over de overdracht van het Merwedekanaal. Het is de bedoeling dat de gemeente Utrecht i.p.v. Rijkswaterstaat eigenaar van het kanaal wordt. Hiervoor hebben jullie, als het goed is, een uitnodiging ontvangen.
Oproep Wij willen jullie oproepen om 30 oktober aanwezig te zijn om jullie vragen te stellen en zorgen te uiten. Waarom is dit zo belangrijk? In de raadsbrief over de overdracht stelt het college dat er voor de huidige gebruikers in de praktijk niets verandert. Dit is pertinent onwaar!
Stand van zaken Hoewel de details van de overeenkomst tussen Gemeente en het Rijk nog niet bekend zijn. En er verschillende overeenkomsten tussen bewoners en het Rijk in omloop zijn, dus los van jullie specifieke persoonlijke situatie, is het volgende wel duidelijk.
1. Het kanaal wordt afgewaardeerd van beroepsvaart naar recreatievaart. Deze afwaardering tot recreatievaart betekent dat de diepte van het kanaal op termijn 1,5m wordt.
-
De nieuwe arken steken 1,80m diep. Deze arken en eigenlijk alle arken en woonschepen met een diepgang van meer dan 1,5m komen vast te liggen in de modder. Vastliggen in de modder en/of scheefstand zorgt voor grote risico’s aan de constructie. Ze kunnen zinken als er water door de buitenboordopeningen naar binnen komt en zorgt bijvoorbeeld voor deuren die niet open of juist niet dicht gaan. Kortom deze arken worden onverzekerbaar, onverplaatsbaar en onverkoopbaar.
-
Woonschepen die voor bijvoorbeeld onderhoud naar de werf moeten kunnen niet meer verplaats worden aangezien de sleepboot (van bijvoorbeeld Ed Landsmeer) dieper steekt dan 1,5m. Varende schepen, dieper dan 1,5m kunnen in het geheel niet meer varen.
-
Arken met een warmteregister in de bak van de ark of naast/onder hun ark krijgen bij een kanaaldiepte van 1.50m problemen. De opbrengst zal door een gebrek aan stromend water drastisch afnemen. Dit is opmerkelijk omdat de gemeente ons juist stimuleert tot duurzaamheid en de gemeente het kanaal in de toekomst juist voor warmtewinning wil gaan gebruiken.
-
Als de diepte van 1,5m ook gaat gelden tussen de Muntbrug en het Amsterdamrijnkanaal. Hoe wordt dan omgegaan met de zuigende werking van dit kanaal op de arken/schepen bij de Munt? De zuiging zorgt voor 40 tot 60 cm waterdaling in korte tijd.
2. Een nieuwe huurbaas In een bijeenkomst op 16 oktober voor gebruikers van het Merwedekanaal waren wij aanwezig geweest en hebben van de gemeente via een presentatie het volgende vernomen:
- Nieuwe afmetingen : De maximale breedte van een ark op het kanaal is veelal 18 x 6m en van een schip 38 x 7m. De gemeente wil nu naar een maximale afmeting voor schepen van 15 x 4,5m.
Rekenvoorbeeld De meeste arken op het kanaal zijn 18x6m en tellen vaak twee verdiepingen. Dit betekent maximaal 108m2 per verdieping en momenteel dus in totaal 216m2. Aangezien de diepte van het kanaal beperkt wordt, kan er volgens het bouwbesluit niet meer over twee verdiepingen gebouwd worden en wordt het maximale vloeroppervlak dus 108m2.
Mochten de nieuwe afmetingen voor schepen ook voor arken gaan gelden dan wordt het vloeroppervlak dus maximaal 67,5m2. Schepen gaan terug van 38 x 7 m = 266 m2 naar 67,5 m2 (los van het aantal verdiepingen). Het voorstel t.a.v. diepte en afmeting beperking zorgt dus sowieso voor een forse financiële afwaardering van de waarde van de ligplaats voor arken, woon- en varende schepen.
-
Ontheffing : De gemeente heeft aangeven dat er een ontheffing komt voor de bestaande schepen maar of deze ontheffing overdraagbaar is, is nog niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of je een bestaande ark of een schip op termijn nog mag vervangen door een ark van 18x6m. Dit zou in strijd zijn met het huidige woonbotenbeleid. Ook is niet duidelijk of de historische schepen, bijvoorbeeld in de Veilinghaven, bij verkoop nog ingeruild mogen worden voor een schip van de bestaande afmetingen. Dit zou in strijd zijn met de Notitie behoud historische schepen.
-
Nieuwe overeenkomst : de gemeente geeft aan te werken aan nieuwe overeenkomsten met de bewoners. Aangezien verkoop (overdracht van het kanaal) geen huur breekt doet dit bij ons allerlei vragen rijzen. Als de afmetingen teruggaan heeft dit dan ook gevolgen voor de afmeting van onze tuinen/kade? Wel weten we dat de gemeente de afgelopen twee jaar de huren in gemeentewater reeds fors verhoogd heeft. Staat ons ook een 50% huurstijging te wachten?
3. Baggerwerkzaamheden en de kades Het Waterschap (HDSR) wordt verantwoordelijk voor de baggerwerkzaamheden op het kanaal. Onduidelijk is wanneer en in welke volgorde deze werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Hoewel velen van ons last hebben van afkalvende oevers en al regelmatig in de blubber liggen is het Waterschap van mening dat er vanaf het water gebaggerd kan worden en is nog niet duidelijk of er ook onder arken gebaggerd moet worden. Wij weten wel beter.
Maar hoe gaan deze werkzaamheden dan uitgevoerd worden en op welke termijn? En hoe gaan de kades hersteld worden, vanaf de wal of vanaf het water? Kortom veel onbeantwoorde vragen. Een rekenvoorbeeld tijdens de hiervoor genoemde bijeenkomst maakte echter duidelijk dat er uit het kanaal 212.000m3 slib afgevoerd moet worden, dit is het equivalent van 20.000 vrachtwagens. Hoe gaat de gemeente als verhuurder ons recht op ongestoord woongenot garanderen?
Deadline 3 november De overdracht van het kanaal wordt ook aan de gemeenteraad voorgelegd. De gemeenteraad kan tot 3 november zogenoemde wensen en bedenkingen meegeven. Gezien de korte termijn tussen 30 oktober en 3 november gaan wij als bestuur reeds nu bij de politiek hard aan de bel trekken. Mocht je zelf contact op willen nemen met een raadslid doe dit dan vooral nu al!
Wij zijn met 127 schepen en arken en kunnen alleen gezamenlijk een vuist maken. Tot de 30ste!
NB
• Het kanaal is nu nog bevaarbaar voor schepen met een diepte tot 2,4m en dat wordt 1,5m, zie voor meer informatie de raadsbrief die ook op www.suwo.nl staat.
• Let op, ook een ark van 1,4m diep krijgt i.v.m. scheefstand tot 1% en / of rollen / schommelingen al last van een diepte van 1,5m.